عکاسی تبلیغاتی یا عکاسی صنعتی به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش گذاشتن دقیق و کامل محصول می باشد و هدف تنها معرفی کالا نیست بلکه ترغیب مشتری به خرید و استفاده از آن محصول است.
هدف از عکاسی تبلیغاتی چیست؟
هدف از عکاسی تبلیغاتی تشویق و جذب خریدار و بازاریابی محصولات بوده و عکاس مجاز است تا حدی اغراق کرده و در فضاها و محصولات تغییر و تحول ایجاد کند و حتی عکاس سلایق و تفکر خود را در عکس می گنجاند و اجازه اغراق و بزرگنمایی دارد. در عکاسی تبلیغاتی ، عکاس محصول را در فضایی دلنشین و گیرا قرار می دهد. به کاربری آن اشاره می کند، و در نهایت سعی بر این دارد تا مشتری را ترغیب کند که خود را در فضایی مشابه تجسم کرده و وادار به خرید محصول شود. در عکس های تبلیغاتی حتی از حضور ستارگان محبوب سینما، تلویزیون، ورزش، و … نیز استفاده می شود؛ با این تصور که هواداران آن فرد بخش بزرگی از بازار خرید را تشکیل می دهند. گاهی اوقات به این نوع عکاسی، عکاسی صنعتی نیز می گویند.
انواع عکاسی تبلیغاتی :
عکاسی تبلیغاتی یا عکاسی صنعتی یکی از میدان های گسترده با فهرست ها و عکاسی و موارد خاص زیر ان است . عکاسی تجاری یعنی عکس گرفتن برای اهداف تجاری تا بتوان از طریق انها یک محصول یا برند یا حتی یک شخص را برجسته کرد یا یک محصول یا سرویس را به فروش رساند . این موضوع شامل گرفتن عکس از محصولات ، خدمات و سرویس ها و حتی اشخاص با ارزش بالا می باشد تا از انها در کمپین های تبلیغی مانند روزنامه ها ، مجله ها ، بروشورها و دیگر چیزها استفاده کرد و تا بتوان مشتری ها یا محصولات و سرویس هایشان را برجسته کرد .
عکس های زیبا و دیدنی که شما روی بیلبوردها، کاتالوگ محصولات ، وب سایت های تجاری ، تبلیغات و دیگر چیزها می بینید در فهرست عکاسی تجاری قرار می گیرند . شعبه عکاسی برای فروش و ساختن یک برند با برجسته سازی و تبلیغ یک محصول یا سرویس استفاده می شود. عکاس های تجاری عصاره یک محصول یا سرویس خدماتی را می گیرند و به عکس منتقل می کنند . عکس ها به طور واضح مشخص می کنند که برند یا سرویس برای چه کاری است .
همانگونه که اشاره شد عکاسی تبلیغاتی یک ناحیه وسیع است که انواع مختلفی از عکس ها زیر ان قرار می گیرند . در زیر چند فهرست که در زمره طیف عکاسی تجاری هستند امده است .
عکاسی تبلیغی یا عکاسی صنعتی به طور گسترده با هدف پررنگ کردن یک محصول ، برند ، سرویس یا یک شخص در مجلات ، روزنامه ها و دیگر چیزها صورت می گیرد . شما می توانید انها را در وبسایت ها تبلیغات تلویزیونی ، تبلیغات حوزه دیجیتال و روی بیلبوردها ببینید . این یکی از رایج ترین فهرست های عکاسی است که برای فروش استفاده می شود . این کار می تواند در اژانس های تبلیغی یا مکان های طراحی انجام شود .
عکاسی هوایی یا از بالا عکاسی است که از پوزیشن های بالاتر گرفته می شود . عکاس ها از پوزیشن های بالا با دوربین های خاص در جاهایی مثل هلیکوپترها ، سیستم های پهبادی ، چتربازی و بالن ها عکس می گیرند . نکته ها و مفاهیمی مانند تعداد فریم ها ، طول کانونی ، خطوط پروازی و نقشه شاخص و پوشش استروسکوپیک در این عکاسی مطرح است .
این نوع عکاسی از ساختمان ها ، بناها و فضای داخل یک خانه یا رستوران یا هر فضای دیگری عکس می گیرد . این نوع عکاسی برای برجسته سازی یک رستوران ، تجارت های دارای مکان، خانه ها و دیگر موارد برای جذب مشتری ها استفاده می شود .
عکاسی خودرو توسط شرکت های ماشین و سوداگران خودرو برای برجسته سازی یک برند جدید یا ماشین های موجود ، اگاهی رسانی درباره مشخصات یک ماشین و فواید ان برای مشتریان استفاده می شود . با رشد عظیم ماشین ها ، عکاسی اتوموبیل بسیار خواهان دارد . این عکاسی هر برند جدید و ویژگی برجسته را در اتوموبیل چهارچرخ پررنگ می کند تا علاقه مشتریان را به ان ماشین برانگیزد .
عکاسی غذا در عکاسی تجاری ویژه و خاص است . صنعت غذا به یک صنعت رایج بدل شده است و در طول دهه های پیش به سرعت رشد کرده است . بنابراین درخواست برای عکاسانی که عکس های جذابی از خوراک ها و منوها بگیرند در حال افزایش است .
عکاسی محصول در یک شرکت بر پایه محصول بسیار جدی و مهم در نظر گرفته می شود . کمپانی از طریق عکس های عالی از محصول ، ویژگی های ان را در میان مشتریان برای فروش بیشتر برجسته می کند . شرکت های تولیدی محصول از این روش برای دهه ها استفاده می کنند و این موضوع امروزه به سطحی بالاتر رفته است . این نوع عکاسی تجاری برای برجسته کردن ویژگی های مختلف یک محصول و فواید ان ضروری و حیاتی است .
عکاسی ژورنالیسم هنر گرفتن عکس هایی است که ارزش خبری دارد . این کار معمولا برای موضوعات جدید جهت خلق داستان های جدید به کار گرفته می شود . عکاسی برای خبررسانی ها همیشه اسان نیست و گاهی اوقات نیاز است که عکاس ریسک هایی کند که برای او خطر جانی دارد . این عکاس ها از حوادث مهم و اتفاقات جاری در جهان عکس می گیرند که در رسانه های خانگی ، کانال های خبری ، بخش های خبری انلاین استفاده میشوند تا حقایق پشت یک حادثه را روشن سازند .
در این نوع عکاسی مهم ترین ، جالب ترین و حیاتی ترین اتفاقات در جهان ورزش گرفته می شود . از این عکس های برای نوشتن اخبار ورزشی ، اخبار مربوط به بازیکنان و پوشش یک اتفاق ورزشی استفاده می شود . عکاس های ورزشی از دوربین های عالی برای گرفتن عکس های برجسته و جذاب از بازیکنان در حال بازی استفاده می کنند . این عکاسی ناحیه دیگری از عکاسی تجاری است که خواهان زیادی در دنیای ورزش دارد .
عکاس های جواهرات و زیورالات در قلب صنعت جواهرات هستند . هر جنبه زیبایی از یک انگشتر ، النگو و گردنبند از طریق روش هایی پررنگ می شود تا بهترین ها را در یک قطعه جواهر نشان دهند . عکاسی زیورالات در بروشورها ، روزنامه ها ، تبلیغات دیجیتال و کانال های رسانه های اجتماعی برای تجارت های زیورالات استفاده می شود .
چه مواردی در عکاسی تبلیغاتی مهم است؟
پیام رسان بودن این نوع عکاسی اهمیت بسیار زیادی دارد. اما مورد مهمتر حفظ حال و هوای برند است، اگر مثلا برندی در زمینهی تولید محصولات غذایی، همواره کانسپت تازگی را به مخاطبینش منتقل کرده است، باید عکس تبلیغاتی محصولاتش نیز این حال و هوا را حفظ کنند و بر روی این کانسپت پیش بروند و در کنار آن بتواند پیام خاص این کمپین را نیز به مخاطب برساند. پس ایده پردازی اهمیت بالایی دارد که تمام این موارد را بتواند پوشش دهد.
تقریبا همه ما در هر کجا که هستیم گوشی ها ی موبایل خود را به همراه داریم و می توانیم از صحنه های زیبای اطراف عکاسی کنیم. یکی از روش های بسیار جالب برای عکاسی را می توان عکاسی از غذ با گوشی موبایل اهای خود دانست.
وقتی شما در یک صحنه عکاسی از غذا به بشقاب آرایی فکر می کنید، در واقع کار شما چیدمان بشقاب به نحوی است که برای چشم ها و دیگر حواس آدمی جذاب و دلربا باشد. با این وجود، وقتی پای عکاسی از غذا به میان می آید، این کار چیزی بیشتر از یک چیدمان و بشقاب آرایی ساده است. بشقابی که برای این کار استفاده می کنید نقش مهمی دارد. بشقاب هایی به رنگ های جسورانه و طرح های مشخص و چشم گیر توجه را از سوژه اصلی یعنی غذا منحرف می کنند.
در عکاسی حرفه ای، باید بشقابی که برای کارتان انتخاب کنید به حدی ساده باشد که غذای موجود در آن بیشتر دیده شود و در عین حال باید این ظرف به اندازه ای جذاب و رنگین باشد که فقط غذا داخل آن دیدنی باشد. به نظر کار دشواری است؟ شاید هم دشوار است. یک بشقاب با رنگ متضاد شاید بهترین راه حل برای این منظور باشد، به طوری که یک بشقاب کرم رنگ باعث می شود غذا در مرکز توجه و دید باشد. در این صورت شما می توانید با افزودن عوامل مختلف دیگری همچون میز کار و یا رو میزی ها در صحنه عکاسی به عکس خود جذابیت های بصری بیافزایید.
هر جا که امکانش هست از سه پایه استفاده کنید. اگر می خواهید از غذایی در یک رستوران شلوغ و پر رفت و آمد عکس بگیرید، نمی توانید از سه پایه استفاده کنید، اما اگر در یک صحنه عکاسی خاص هستید (برای مثال استدیو و یا خانه تان)، میتوانید از سه پایه استفاده کنید و البته ما هم استفاده از سه پایه را توصیه می کنیم.
سه پایه باعث می شود تصویر ثابت بوده و به تنظیمات بالای ایزو نیز کمک می کند، به علاوه می توان با استفاده از سه پایه تصاویری عمودی و مستقیما از بالای سوژه داشت. همچنین با کمک سه پایه می توان بدون نگرانی در مورد تنظیمات دوربین، استایل ظرف مورد نظر را نیز تغییر داد.
شاید تکنیک قدیمی عکاسی ایجاد یک ساختار کل گرا با استفاده از خطوط و لایه ها ایده خوبی برای عکاسی از غذا به نظر نرسد، اما در واقع این طور نیست. از خطوط و لایه های مختلف استفاده کنید تا توجه بیننده را به ستاره و سوژه اصلی عکس _غذا_ معطوف کنید.
با تقابل خطوط و ایجاد لایه های در عکس خود، بدون این که تمرکز از روی سوژه اصلی منحرف شود به نتیجه نهایی کار، جذابیت بصری ببخشید. برای هدایت بهتر نگاه ها، از خطوطی استفاده کنید که منتهی به ظرف غذا می شوند، و همین طور لایه ها را طوری انتخاب کنید که به عمق تصویر احساس و روح ببخشند.
ما پیش از این در مورد بررسی و آزمودن حالات مختلف ظرف غذا، جایگاه دوربین و نورپردازی گفته ایم، اما برای دست یابی به نتایج مطلوب لازم است تا برای کل صحنه پردازی عکاسی هم حالات مختلف را بیازمایید. تزیینات و صحنه آرایی کادر عکس خود را محدود به میز کار و یا پیشخوان نکنید. به جای آن، خلاقیت خود را به کار ببندید.
در محیط اطراف خود نقاطی را بیابید که جذابیت بیشتری به عکس های شما بدهند. برای مثال، شاید کفپوش های قدیمی رنگ و رو رفته ای داشته باشید که صرفا یاد آور ارواح باشند. شاید هم در خانه خود یک قفسه نانوایی قدیمی با فرم روستایی دارید که کاملا مناسب پشت زمینه بشقاب شیرینی و بیسکوئیت های شما باشد. کار خود را محدود به فضای داخلی نکنید. به باغ بروید. چه چیزی بهتر از این که از غذا هایی مثل سبزیجات تازه، سالاد ها و دیگر غذاهایی از این دست در باغ عکس بگیرید؟
بروید بیرون خانه و محیط کار و صحنه های مختلف را امتحان کنید. چشمان خود را به کار ببندید و صحنه ها و مناظر فوق العاده برای عکس خود و همچنین نور های مختلف را بیابید و بیازمایید. همچنین می توانید برای تکمیل صحنه عکاسی از وسایل مختلف استفاده کنید. برای مثال، بشقاب و ظروف عادی را دور بیاندازید و برای عکاسی از تخته گوشت چوبی استفاده کنید. لیوان های قدیمی را کنار بگذارید و از دو جام با ظاهری قدیمی استفاده کنید. خلاقیت خود را به کار ببندید.
تا حد ممکن در صورت امکان از نور طبیعی استفاده کنید. بهترین موقعیت کنار یک پنجرهء بزرگ با یک پردهء سفید برای ملایم کردن نور است.
توازن رنگ (Color Balance) عامل مهمی در بهتر شدن عکسهای شماست. خصوصا در مواقعی که نور طبیعی نیست، عکستان ممکن است زرد یا نارنجی شود (که برای ما اتفاقی ناآشنا نیست). از تنظیمات white balance روی دوربین خود استفاده یا بعداً به صورت دیجیتال رنگ را تنظیم کنید.
در موقعیت های کم نور مانند رستورانها و آشپزخانهها، هرحرکتی هنگام گرفتن عکس سبب تار شدن عکس میشود. در صورت امکان از سه پایه استفاده کنید در غیر این صورت میتوانید دوربین یا گوشی موبایلتان را بر سطحی صاف و ثابت قرار دهید.
دور و بر غذا بچرخید و بهترین زاویه را پیدا کنید مانند زاویه مایل، از بالا به پایین و یا دیگر زوایا. (خود را محدود به یک یا دو زاویه نکنید.)
تا جایی که میتوانید نزدیک شوید. اگر با دوربین عکاسی میکنید از تنظیمات ماکرو دوربین استفاده کنید. کادر را با غذا طوری پر کنید که بیننده بتواند مزهاش را زیر زبان حس کند.
سریع کار کنید. هرچقدر زودتر عکس را بگیرید، غذایتان تازه تر به نظر میرسد. گوشت سرد و سالاد پژمرده هیچوقت زیبا نیستند.
چیزی که میتواند کاری کند تا آب دهان مخاطب راه بیافتد فاکتورجزئیات است. به لبهی بشقاب ها و لیوانهایتان توجه کنید تا غدای نابجا یا اضافه ای نباشد. برای غداهای بی رنگ و رو از سسها و المان های تزئینی استفاده کنید تا به غذایتان ظاهر جذابتری دهد. سعی کنید بافت غذا را به نمایش بگذارید.
بهتر است که غذای خود را مرتب و تمیز بچینید. غذاهای نامرتب و پخش شده خوشمزه بنظر نمیرسند. قبل از اینکه عکاسی کنید بشقاب خود را تمیز و مرتب کنید. اگرچه یک به هم ریختگی عمدی میتواند خوب بنظر برسد اما باید حتما با هدف و برنامه باشد تا عکس را تکمیل کند. شما باید تا جایی که امکان دارد عکس را متقارن کنید. این خیلی مهم است در زاویه بالا عکس بگیرید یک بشقاب تمیز مرتب و متقارن حرفه ای بنظر میرسد و این تصویر غذا را بهتر میکند
انتخاب بهترین گوشی از نظر دوربین میتواند یک کار بسیار دشوار باشد. فناوری تلفن همراه در چند سال گذشته بشدت بهبود یافته و با پیشرفتهای فراوان، کاربران را به سطح بالایی از رضایت رسانده است. یکی از بزرگترین پیشرفتهای گوشیها در چند سال اخیر، دوربینهای آنها بوده است. تکنولوژِی پیشرفته شرکتهایی مثل نوکیا، سامسونگ و هوآوی در ساخت بهترین دوربین گوشی 2019 با قابلیتهای شگفتانگیز و عالی، گوشیها را از وسیلهای صرفا برای ثبت عکسهای خانوادگی معمولی به یک دوربینحرفهای برای عکاسی در بیشتر ژانرها تبدیل کرده است.
ادامه مطلب ...