همه چیز درباره دوربین و عکاسی

هر چیزی که دوست دارید راجع به عکاسی و دوربین های عکاسی بدانید را اینجا دنبال کنید

همه چیز درباره دوربین و عکاسی

هر چیزی که دوست دارید راجع به عکاسی و دوربین های عکاسی بدانید را اینجا دنبال کنید

بررسی تخصصی Samsung Galaxy J5 2015

گوشی سامسونگ J5 یکی از دو گوشی جدید ارزان این کمپانی به شمار میرود، گوشی دیگر سامسونگ J7 میباشد. این دو گوشی به بهای کمتری به نسبت دستگاههای سری E که دارای قیمت بیشتری هستند، فروخته میشوند ولی مشخصات نسبتا مشابهی با آنها دارند.

J5 گوشی هوشمند همراه ارزان متداولی با ظاهری جمع و جور و مشخصاتی ساده میباشد. این گوشی رقیبی برای گوشیهای جدیدی نظیر Moto G در بسیاری از بازارهای در حال توسعه خواهد بود.

سامسونگ گلکسی J5 به نظر دارای تمامی امکانات اصلی میباشد و به طور معقولی یکی از دستگاههای سامسونگ به خوبی مجهز در این محدودهی قیمتی میباشد. ما نگاهی به عملکرد این گوشی در جهان واقعی میاندازیم.

طراحی

سامسونگ برای گوشیهای رده بالای خود از نظر طراحی هیچی کم نگذاشته است ولی دستگاههای حد وسط و ارزان این کمپانی نیز کمی از قافله عقب هستند به طوری که سامسونگ J5 از نظر ظاهری بسیار مشابه با سایر گوشیهای سامسونگ در زمان سال 2013 میباشد. زمان معرفی گوشی S3 این طراحی آنقدرها هم چشم گیر نبود و الان هم نسبتا قدیمی به نظر میآید. یقینا این گوشی چیزی نیست که به خاطر زیبایی ظاهر و طراحیاش آن را بخرید.

در جلوی دستگاه صفحهی نمایش 5.0 اینچی با رزولوشن HD 720p است و اطراف آن را مقدار کافی از انحنا و گودی قرار گرفته است. بالای صفحهی نمایش بخش ورودی ایرفون است، دوربین جلو در کنار آن و در امتداد آن سنسور مجاورتی قرار دارند. J5 دارای سنسور نور محیطی برای کنترل میزان روشنایی صفحهی نمایش به صورت خودکار نیست، و همچنین خبری از LED نوتیفیکیشن نیست. چیزی که در عوض گیر شما میآید یک فللاش LED قوی در جلو است که بعدا به آن میپردازیم.

زیر صفحهی نمایش در وسط دکمهی فیزیکی Home قرار دارد و اطراف آن را دکمههای به عقب برگشتن و چند وظیفهای قرار گرفتهاند که هیچکدام از آنها نور پشتی ندارند و حتی هیچگونه فیدبک لرزشی زمان فشار آنها به چشم نمیخورد.

صفحه نمایش

سامسونگ Galaxy J5 دارای یک صفحهی نمایش 5 اینچی با کیفیت HD 1280x720 پیکسل و از نوع Super AMOLED است، که برای گوشی با این محدودهی قیمتی عالی است. رنگها برای یک صفحهی نمایش نوع AMOLED کاملا طبیعی هستند و تقریبا این صفحهی نمایش شبیه به یک LCD به نظر میآید. J5 نظیر گوشیهای گران قیمت تر سامسونگ دارای یک بخش انتخاب پروفایل رنگی نیست و در نتیجه صفحهی نمایش تنها دارای یک تنظیمات رنگی است، که در اینجا واقعا مشکل خاصی به شمار نمیرود.

صفحهی نمایش دارای زوایای مشاهدهی خوبی میباشد و در نور خورشید به خوبی خوانا است. رنگها با تغییر سطح روشنی برخلاف بعضی از صفحات نمایش نوع AMOLED تغییر نمیکنند.همانطور که قبلا اشاره شد، وجود سنسور نور محیطی به چشم نمیخورد، در نتیجه شما باید میزان روشنایی را به صورت دستی تغییر دهید. سامسونگ یک حالت Outdoors را لحاظ کرده است، که میزان روشنایی را فراتر از حداکثر روشنایی معمولی افزایش میدهد و همچنین سطح گاما را بالا میبرد تا در محیط خارج از خانه صفحهی نمایش واضح تر باشد. جنبههای لمسی صفحهی نمایش به خوبی کار میکند ولی جنبهی چند لمسی آن تنها تا دو نقطه پشتیبانی میشود که برای اکثر کاربردها بسیار خوب است.

باتری

سامسونگ Galaxy J5 دارای یک باتری خوب از نوع 2600 میلی‌آمپر ساعت است. حتی با داشتن دو سیم کارت شما میتوانید به مدت 5 تا 6 ساعت به صورت مداوم از این گوشی استفاده کنید و عمر باتری تا 20 ساعت میباشد.

این گوشی از آن دست گوشیهایی است که شما میتوانید با خود بردن باتریهای اکسترنال را فراموش کنید و زمانی که بیرون هستید نگران تمام کردن باتری نباشید. متاسفانه، شارژ کردن گوشی به طرز دردناکی طولانی است، به طوری که 1 تا 100% شارژ آن دقیقا با یک شارژر استاندارد 5 ولتاژی/2 آمپری 3 ساعت کامل طول میکشد. شما می توانید برای خرید باتری امورجینال گوشی گلکسی جی 5 به فروشگاه اینترنتی پلازا مراجعه نمایید.

نرم افزار

Galaxy J5 دارای نسخهی 5.1.1 آندروید به همراه رابط کاربری TouchWiz سامسونگ میباشد. این رابط کاربری مشابه با چیزی است که در دستگاههای جدیدتر بعد از S6 به چشم میخورد. اندکی از قابلیتهای دستگاههای گران قیمت تر سامسونگ را در اختیار خواهید داشت، از جمله دوبار آهسته ضربه زدن روی دکمهی Home برای باز کردن دوربین، ولی خبری از حالت چند پنجرهای و S Voice نیست.

همانطور که اغلب در گوشیهای ارزان اخیر سامسونگ دیده شده است، خبری از موزیک پلیر سامسونگ نیست و در عوض اپلیکیشن موزیک گوگل پلی در اختیار شما گذاشته شده است. ولی وجود یک رادیو FM نیز به چشم میخورد.

دوربین

 سامسونگ گلکسی J5 دارای یک دوربین 13 مگاپیکسلی در پشت با قابلیت فوکوس خودکار و تک LED flash است. کیفیت تصاویر کاملا خوب با در اختیار داشتن رنگهای طبیعی، کنتراست خوب، تعادل سفید دقیق و مقدار مناسبی از جزییات است. اندکی نویز و تیزی بیش از حد در تصاویر دیده میشود ولی هیچکدام از آنها به شکل بارزی مشکل ساز نیستند.

محدودهی داینامیک تصاویر ولی خوب نیست و پشتیبانی از حالت HDR دیده نمیشود. قابلیت فوکوس خودکار میتواند همچنین کاملا در بعضی اوقات کند و غیر قابل اعتماد بویژه زمان عکس برداری ماکرو باشد. فلش پشتی به خوبی کار میکند و روشنایی آن پوشش خوبی را در بر میگیرد.

کیفیت دوربین جلو عالی نیست. چیزی به اسم تنظیمات برای وضعیت زیبایی (beauty mode) وجود دارد که حتی آن را در پایین ترین سطح تنظیمات میتوان قرار داد ولی هیچوقت واقعا غیرفعال نمیشود، و همین باعث میشود تمامی ظاهر تصاویر به شکل غیر ضروری شیرین و دوست داشتنی به نظر آیند. چنین چیزی به دیگر اپلیکیشنها نیز کشانده شده است، نظیر Snapchat که دارای پوستهای بیش از حد لطیف شده است.

گوشی در بخش جلو دارای چراغ LED است که بیشتر شبیه چراغ قوه است چون زمانی که فعال میشود روشن باقی میماند و دقیقا عملکرد فلش مانندی ندارد. تنها استفاده از آن در محیطهای تاریک مفید است ولی شما نمیتوانید بیشتر از چند ثانیه به آن خیره شوید. وجود فلش در اپلیکیشنهای شخص ثالث نیز دیده نمیشود.

سخت افزار

سامسونگ گلکسی J5 دارای تراشهی Qualcomm Snapdragon 410 MSM8916، با پردازندهی 4 هستهای Cortex-A53 با قدرت 1.2 گیگاهرتز و واحد پردازش گرافیکی Adreno 306 است. این گوشی همچنین دارای 1.5 گیگ رم و فضای ذخیره سازی داخلی 8 گیگابایت است و از microSD و USB OTG پشتیبانی میکند.

در تستهای بنچمارک، قدرت و عملکرد این گوشی مشابه با دیگر دستگاههای دارای تراشهی Snapdragon 410 است. تنها Moto G جدید اندکی با سرعت کلاک 1.4GHz از آن جلو میزند و اندکی ورق را به نفع خود بر میگرداند.

در جهان واقعی، عملکرد سامسونگ J5 به نحوی است که به طور کامل برای یک گوشی ارزان مناسب میباشد. اکثر بخشهای رابط کاربری به روانی اجرا میشود و حتی اسکرول کردن از بین اپلیکیشنها اکثر اوقات به خوبی صورت میگیرد.

زمان سوییچ کردن به اپلیکیشنها و باز کردن آن‎‌ها نیز مشکل خاصی به چشم نمیخورد و تنها زمانی که شما بیش از 5-6 اپلیکیشن را اجرا کرده باشد و چند تب در مرورگر کروم خود باز کرده باشید دیگر دستگاه از 1.5 گیگ رم خود استفاده کرده است و اندکی زمان جابجایی بین اپلیکیشنها تاخیر به چشم میخورد، انگار گوشی از ابتدا دارد آنها را اجرا میکند.

در رابطه با مباحث بازی، این گوشی بازیهای سه و دو بعدی را به خوبی اجرا میکند. پردازندهی Snapdragon 410 قدرت کافی برای اجرای بازیهای سنگین سه بعدی به روانی آن هم در صفحهی نمایش 720P ندارد و اینجا است که شما نیاز به قدرت بیشتر را حس میکنید. ولی همانطور که در دستگاههای دارای پردازندهی Snapdragon 410 معمول است، Galaxy J5 هرگز گرم نمیشود، چه برسد بخواهد داغ کند.

در رابطه با موضوعات مربوط به شبکهها و قابلیتهای اتصال این گوشی دارای Wi-Fi 802.11b/g/n, Bluetooth 4.1, A-GPS, GLONASS و LTE میباشد. عملکرد رادیو خوب بود ولی باید ذکر شود که هیچگونه مغناطیس سنجی در گوشی به چشم نمیخورد یعنی شما نمیتوانید از ویژگی قطب نما در اپلیکیشنهای مسیریابی استفاده کنید. ژیروسکوپی هم دیده نمیشود و بنابراین شما نمیتوانید تصاویر سه بعدی پانورامایی بگیرید یا از اپلیکیشنهای VR (واقعیت مجازی) استفاده کنید.

در انتها

سامسونگ Galaxy J5 یک گوشی ارزان خوب است. سامسونگ در رابطه با برش دادن گوشههای مستقیم برای پایین آوردن قیمت عملکرد خوبی داشته است و با آنکه شما باید با خرید گوشیهای دارای این محدوده قیمتی ریسک کنید ولی تجربهی نهایی کار با این گوشی واقعا خوب است. تمامی جزییات اینجا بیان شده است و زمان خرید یک گوشی ارزان تنها همین موارد مهم هستند.

این گوشی در نمای کلی یک گوشی محکم، قابل اطمینان با در اختیار داشتن یک صفحهی نمایش خوب، عملکرد مناسب و دوربین خوب و عمر باتری استثنائی است. Moto G جدید ممکن است گزینهای بهتر برای آنهایی باشد که تجربهی کار با آندروید را با یک بدنهی ضد آب میخواهند، ولی Galaxy J5 نیز انتخابی شایسته به شمار میرود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد