همه چیز درباره دوربین و عکاسی

هر چیزی که دوست دارید راجع به عکاسی و دوربین های عکاسی بدانید را اینجا دنبال کنید

همه چیز درباره دوربین و عکاسی

هر چیزی که دوست دارید راجع به عکاسی و دوربین های عکاسی بدانید را اینجا دنبال کنید

عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایل - عکسبرداری با موبایل - عکاسی با گوشی


همه‌ی افراد می‌توانند با گوشی موبایل عکس بگیرند ولی رسیدن به نتایج واقعا خوب در عکاسی با موبایل به مهارت بیشتری نیاز دارد. گرفتن عکس‌هایی خارق‌العاده با موبایل عملا کار بسیار ساده‌ای است، البته تا زمانی که برخی نکات مهم در خصوص فوکوس، نوردهی، ترکیب‌بندی و ویرایش عکس را رعایت کنید. 

در این مقاله قصد داریم نکات و تکنیک های اساسی را معرفی کنیم که هر کسی که عکسبرداری با موبایل را به صورت جدی انجام می دهد باید آن‌ها را بداند. اگر به‌تازگی عکاسی با گوشی خود را شروع کرده‌اید بهتر است ابتدا در این تکنیک ها مهارت پیدا کنید. حتی عکاسان موبایل کارآزموده هم ممکن است برخی از این نکات و ترفندها را فراموش کرده باشند. پس با ما همراه باشید تا باهم به بررسی اساسی‌ترین نکاتی بپردازیم که برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده با دوربین گوشی موبایل لازم است بدانید. 

 نکات و تکنیک های عکاسی با موبایل : 

1- لنز گوشی را پاک کنید : 

برای عکاسی با گوشی ممکن است گوشی زمان زیادی را در جیب شما مانده باشد و در نتیجه کثیف می شود. خاک، گرد و غبار، چربی و اثر انگشت بر روی لنز شما تأثیر زیادی بر کیفیت عکس های شما خواهد داشت.

اگر شیشه ی لنز شما کثیف باشد، هیچ شانسی برای گرفتن عکس های با کیفیت وجود ندارد. این کثیفی از ورود نور به سنسور دوربین جلوگیری می کند و در عکس های شما لکه های تار و یا لکه های گرد و خاک ایجاد می کند. یک لنز تمیز اطمینان حاصل می کند که تصاویر باکیفیت و واضح را درگوشی خود ثبت کنید.

شما باید لنز را هر بار که عکس می گیرید پاک کنید. هنگام انجام این کار از یک پارچه نرم مخصوص اینکار استفاده کنید زیرا هر پاک کننده ساینده شیشه ای روی لنز خراش ایجاد می کند و این امر کیفیت تصویر ضعیفتری را به دنبال خواهد داشت .

عکاسی با موبایل


2- فوکوس دوربین را تنظیم کنید

یکی دیگر از روش صحیح عکاسی با موبایل دقت زیاد به تنظیم فوکوس است. مهمترین چیزی که هنگام عکس‌برداری باید مورد توجه قرار گیرد این است که مطمئن شوید موضوع شما در فوکوس است. برای تنظیم فوکوس بر روی دوربین گوشی شما به سادگی بر روی صفحه نمایش که در آن موضوع شما در قاب است ضربه بزنید.

اگر موضوع شما در حال حرکت است، روی صفحه ضربه بزنید تا قبل از گرفتن عکس، مطمئن شوید که در فوکوس هستید.

عکاسی با موبایل - عکسبرداری با موبایل - عکاسی با گوشی - فوکوس


3- موبایل خود را ثابت نگه دارید

از دیگر روش های صحیح عکاسی با موبایل دقت در ثابت نگه داشتن آن است. در حین گرفتن عکس در نور کم یا در شب، ثابت نگه داشتن دوربین بسیار مهم است.

هنگام عکس گرفتن در این شرایط، دوربین گوشی باید از یک سرعت شاتر آهسته استفاده کند تا نور بیشتری به سنسور برسد. مشکل این است که هر حرکت دوربین باعث ایجاد یک تصویر تاری می شود

برای جلوگیری از عکس های تار باید گوشی را با هر دو دست نگه دارید یا آن را روی یک سطح جامد نگه دارید تا ثابت بماند. شما همچنین می توانید از سه پایه استفاده کنید.

هنگام استفاده از سه پایه، می توانید با استفاده از دکمه تایمر دقیق تر عمل کنید. دوربین را روی سه پایه قرار دهید و تایمر را 3 ثانیه تنظیم کنید.

هنگامی که عکس گرفتن شما نباید به گوشی دست بزنید چون هر حرکت موجب تارشدن عکس شما خواهد شد.

عکاسی با موبایل - عکسبرداری با موبایل - عکاسی با گوشی - ثابت


4- نوردهی را دستی تنظیم کنید

در آیفون و بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر، هنگامی‌که شما برای تعیین نقطه‌ی فوکوس روی صفحه‌ی نمایش ضربه می‌زنید، دوربین از نقطه‌ی فوکوس برای تنظیم میزان نوردهی هم استفاده می‌کند. به‌طور خلاصه نوردهی میزان تاریکی یا روشنی تصویر را مشخص می‌کند. واگذار کردن تنظیم نوردهی به دوربین همیشه ایده‌آل نیست. در نتیجه باید نوردهی در عکاسی با موبایل را تنظیم کنید. 

برای مثال اگر سوژه در بخش تاریک کادر قرار گرفته باشد این کار می‌تواند منجر به عکسی با نوردهی کلی بیش‌ازحد (over-exposed) شود یا بالعکس. اگر دوربین گوشی شما اجازه‌ی تنظیم دستی میزان نوردهی (Exposure) را می‌دهد در این شرایط از آن استفاده کنید.

عکاسی با موبایل - عکسبرداری با موبایل - عکاسی با گوشی - نوردهی


5- از قانون یک سوم استفاده کنید

رسیدن به فوکوس و نوردهی صحیح جزو اصول حیاتی عکاسی هستند ولی ترکیب‌بندی مناسب هم به همان اندازه اهمیت دارد. بدون ترکیب‌بندی خوب احتمالا عکس‌های شما خیلی چشم‌نواز نخواهند شد. قانون یک‌سوم از مفیدترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی است. ازآنجاکه قانون یک‌سوم می‌تواند در تمام سبک‌های عکاسی برای تولید تصاویری جذاب‌تر و متعادل‌تر استفاده شود، فراگرفتن این مفهوم اهمیت بالایی دارد.

عکاسی با موبایل - عکسبرداری با موبایل - عکاسی با گوشی - قانون یک سوم


6- از فلش گوشی خود استفاده نکنید

یکی از مواردی که هنگام عکاسی با گوشی هوشمند خود باید همیشه به‌خاطر داشته باشید، این است که همواره فلش گوشی خود را خاموش نگه دارید. نور زیاد فلش گوشی‌ها اغلب باعث می‌شود که عکس‌های شما زمینه‌ی تاری داشته باشند، رنگ‌های عکس مصنوعی شوند و چشمان سوژه‌ها هم قرمز شود. این موارد قطعا نمی‌تواند خوشایند باشد.

هنگام عکاسی در یک محیط تاریک، می‌توانید این گزینه‌ها را به‌جای فلش گوشی هوشمند امتحان کنید:

به‌دنبال منبع نور مناسب بگردید. به‌عنوان مثال، اگر در یک رستوران یا کافه هستید، به‌دنبال تابلوی نئونی باشید یا اگر می‌خواهید از میز خود (احتمالا غذای خود) عکس بگیرید، سعی کنید از قبل، میز نزدیک به نور یا پنجره را انتخاب کنید.

از قابلیت دامنه‌ی دینامیک بالا (HDR) گوشی خود استفاده کنید. این قابلیت به‌طور هم‌زمان سه عکس را با سه نوردهی متفاوت می‌گیرد و آنها را با هم ترکیب می‌کند و نتیجه نهایی آن هم عکس‌های بهتر با جزئیات مطلوب‌تری است. فقط هنگام عکاسی با حالت HDR، از ثابت نگه داشتن گوشی خود اطمینان حاصل کنید.

حساسیت ISO و نوردهی دوربین خود را افزایش دهید.

از نرم‌افزارهای مخصوص عکاسی در شب (Night Vision Camera Apps) استفاده کنید.

از یک منبع نور خارجی مصنوعی استفاده کنید.

عکاسی با موبایل - عکسبرداری با موبایل - عکاسی با گوشی - فلش


7 - از خطوط برجسته‌ی راهنما (Leading Lines) بهره بگیرید

خطوط برجسته یا راهنما می‌توانند به ابزار بسیار مفید دیگری برای ترکیب‌بندی تبدیل شوند. استفاده از خطوط راهنمای پیش‌رونده در عکس کمک می‌کند چشم بیننده را روی سوژه‌ی اصلی متمرکز کنید و آن را به شکلی عمیق‌تر به درون تصویر بکشید. این روش تکنیکی ساده است که از خطوط افقی، عمودی یا همگرا برای تمرکز بیشتر توجه روی سوژه‌ی اصلی تصویر بهره می‌گیرد.

عکاسی با موبایل - عکسبرداری با موبایل - عکاسی با گوشی - خطوط راهنما


8- عکس ها را بیش از حد ویرایش نکنید

یادگیری نحوه ویرایش عکس ها بیشتر به دانستن چگونگی استفاده از ابزارهاست.

بسیاری از مبتدیان اشتباه فکر می کنند که با استفاده از برنامه های ویرایش عکس یک عکس بد را به یک عکس خوب تبدیل خواهد کرد. این یک اشتباه بزرگ است.

قبل از استفاده از هر برنامه، باید تمرکز خود را بر گرفتن یک عکس خوب و واضح بگذارید. برنامه ها می توانند به بهبود یک عکس خوب کمک کنند ولی نه خیلی.

شایعترین اشتباه استفاده بیش از حد از برنامه های عکس HDR است. HDR می تواند برای آوردن جزئیات از دست رفته در عکس های تاریک مفید باشد، اما بایدبا محدودیت از آن استفاده شود.

عکاسی با موبایل - عکسبرداری با موبایل - عکاسی با گوشی - ویرایش


کاربرد عکسبرداری با موبایل :

یکی از عواملی که در دنیای امروز باعث شده است تا عکاسی با موبایل دارای اهمیت بسیار بالائی بشود، وجود شبکه اجتماعی بسیار محبوب مانند اینستاگرام است. البته دیگر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر، پینترست و … نیز مسلما در این زمینه تاثیرگذار بوده انداما اینستاگرام به تنهائی توانسته است تا سهم بسیار بزرگ و قابل ملاحظه ای را در افزایش اهمیت عکاسی با موبایل از آن خود کند. عکس های منتشر شده در اینستاگرام میتواند در امور مختلفی مانند جلب فالوور های بیشتر، ارتقاء برندینگ، محبوبیت برند ها، بازاریابی بیشتر و تبلیغات و ارتباط با مخاطبان و مشتریان و حتی فروش مستقیم محصول به مصرف کننده نهائی (بعضی از فروشگاه های اینترنتی) تاثیر بسیار محسوسی داشته باشد.در چنین شرایطی مطمئنا کیفیت عکس های مورد استفاده در اینستاگرام، زاویه بندی صحیح، نورپردازی درست، جایگاه مناسب سوژه، خلاقیت و در کل اصولی و حرفه ای بودن تصاویر از اهمیت بسیار بالائی برخوردار خواهد بود.

بسیاری از علاقمندان به عکاسی و علاقمندان به کسب درآمد با استفاده از ابزار قدرتمند اینستاگرام با ما تماس میگیرند و در مورد اینکه آیا میتوان توسط دوربین موبایل و اینستاگرام به درآمد رسید سوال میکنند. پاسخ این سوال هم مثبت است و هم منفی! به دلیل اینکه در همین لحظه که شما مشغول خواندن این مطلب آموزش عکاسی با موبایل هستید، هزاران نفر در سراسر ایران و جهان با استفاده از عکس هایی که با گوشی موبایل خود گرفته اند و فقط در اینستاگرام به اشتراک گذاشته اند مشغول کسب درآمد بالا هستند که در زمینه های مختلفی مانند دکوراسیون، شو لباس، لوازم تزئینی و دکوری، غذا و دسر، مدلینگ و حتی محصولات صنعتی و … مشغول فعالیت هستند و درآمد ایجاد میکنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد