همه چیز درباره دوربین و عکاسی

هر چیزی که دوست دارید راجع به عکاسی و دوربین های عکاسی بدانید را اینجا دنبال کنید

همه چیز درباره دوربین و عکاسی

هر چیزی که دوست دارید راجع به عکاسی و دوربین های عکاسی بدانید را اینجا دنبال کنید

آشنایی با انواع دوربین عکاسی و کاربرد آنها

انواع دوربین عکاسی - انواع دوربین های عکاسی - مدل های دوربین عکاسی
 
انواع دوربین عکاسی  را می شناسید؟ ممکن است هنگام خرید دوربین عکاسی ، برای شما این سوال پیش بیاید که چه دوربینی بخرم؟ یا ممکن است شما با بسیاری از آنها آشنایی داشته باشید.  
به هر حال  انتخاب مناسب ترین نوع دوربین که برای شما کاربرد داشته باشد سخت است، اما می توان به آسانی، ویژگی آنها را بررسی کرد. در این مقاله انواع مختلف دوربین معرفی شده اند که می توانید به عنوان عکاس مبتدی، حرفه ای و یا فردی که عکاسی را به عنوان یک سرگرمی دنبال می کند، یکی از انواع دوربین را باتوجه به سبک زندگی و نیازهای عکاسی خود انتخاب کنید. 


امروزه به لطف تکنولوژی مدرن، عکاسی نه تنها به یک فعالیت معمولی روزانه تبدیل شده است (برخلاف نسل های قبلی که فقط دوربین های فیلمبرداری داشتند)، بلکه  انواع دوربین عکاسی های  مختلفی نیز درحال توسعه هستند تا با سبک و نیازهای هنری عکاسان و هنرمندان مشتاق مطابقت پیدا کنند.

انواع دوربین های عکاسی : 

  • دوربین های کامپکت دیجیتال
  • دوربین های دیجیتال SLR
  • دوربین های بدون آینه
  • دوربین های اکشن
  • دوربین های ۳۶۰ درجه
  • دوربین های فیلمبرداری

  • دوربین های کامپکت دیجیتال

انواع دوربین عکاسی - انواع دوربین های عکاسی - مدل های دوربین عکاسی - کامپکت دیجیتال


یکی از انواع دوربینهایی که بواسطه کوچکی و راحتی کارکرد در بین مردم بسیار مورد استفاده قرار میگیرند، دوربینهای کمپاکت( Compact ) یا جیبی هستند.  

هرکس می تواند با استفاده از دوربین های کامپکت دیجیتال، تنها با زوم کردن دوربین روی سوژه عکس و زدن دکمه شاتر، عکس هایی زیبا بگیرد. این دوربین ها که به دوربین های point-and-shoot معروف هستند، به عنوان کاربرپسندترین انواع دوربین شناخته می شوند. این دوربین ها سبک و کوچک هستند، به فیلم و لنزهای اضافه نیاز ندارند، و هربار برای گرفتن عکس هایی واضح، به طور اتوماتیک تنظیمات لازم را انجام می دهند. اگرچه در این دوربین ها نمی توان آزادانه تنظیمات دلخواه را انجام داد، اما با داشتن دید هنری و توانایی ترکیب بندی می توان بدون هیچ مشکلی عکس هایی عالی گرفت.


کاربرد دوربین های عکاسی کامپکت دیجیتال : 

بهترین گزینه برای علاقه مندانی است که می خواهند درهر زمان و هرمکان که می خواهند، به راحتی عکس هایی با رزولوشن بالا بگیرند (در مقایسه با اکثر دوربین های گوشی های هوشمند).



  • دوربین های دیجیتال SLR
انواع دوربین عکاسی - انواع دوربین های عکاسی - مدل های دوربین عکاسی - دیجیتال slr

زمانی که شما به یک دوربین گران، زیبا و بزرگ فکر می‌کنید، احتمالاً یک دوربین DSLR ( دیجیتال تک لنزی انعکاسی ) مد نظر شماست. این نوع دوربین‌ها از دو بخش عمده تشکیل شده‌اند: بدنه و لنز.

لنز قابلیت تعویض دارد اما شما برای عکس گرفتن به هر دو بخش یعنی بدنه و لنز نیاز دارید. ویژگی DSLR ها، آینه‌ای است که به شما اجازه می‌دهد در زمان خلق تصویرتان، از داخل لنز آن را ببینید. این مطلب به شما این امکان را می‌دهد که ایده بسیار درستی از تصویر نهایی خود و اینکه عکس به چه صورت دیده خواهد شد، داشته باشید.

وقتی دکمه شاتر را می‌فشارید، دوربین منظره را به‌صورت یک تصویر دیجیتال روی یک سنسور ( sensor ) ثبت می‌نماید؛ در DSLR ها، این سنسورها بسیار عریض هستند (معمولاً به اندازه فیلم ۳۵ میلیمتری یا کمی کوچک‌‍تر از آن). مزیت سنسور عریض این است که عملکرد نویزهای ایجاد شده ناشی از نور کم و محوی پس زمینه ( بوکه ) را بهبود می‌بخشد.

اما زمانی که به بحث کیفیت عکس می‌رسیم، بخش حائز اهمیت ماجرا لنز می‌باشد؛ چراکه نور را از منظره شما جمع آوری می‌کند. هرچه کیفیت لنز بهتر باشد، کیفیت عکس نهایی نیز بهتر خواهد بود.

دوربین های DSLR (یا دوربین های رفلکس تک لنز دیجیتال) عکس هایی با کیفیت بهتر می گیرند. این دوربین ها بیشتر برای ارائه تصاویری با وضوح بسیار زیاد و خیره کننده، بوکه های پس زمینه زیبا، و حتی ویدئوهایی با رزولوشن بالا با کمک سنسورهای پیشرفته، تنظیمات دستی و طیف وسیعی از لنزهای قابل تعویض شناخته می شوند.


کاربرد دوربین ها ی عکاسی DSLR : 

امروزه، بسیاری از عکاسان و فیلمبرداران حرفه ای از سرتاسر دنیا، اغلب از دوربین های DSLR (درحال حاضر به عنوان دوربین های رفلکس تک لنز هیبریدی یا HDSLR شناخته می شوند) برای اهداف تجاری استفاده می کنند. بسیاری از دوربین های DSLR نیکون و کانن، برای گرفتن عکس های با رزولوشن بالا برای مجلات و بیلبردهای تبلیغاتی، و حتی گرفتن فیلم های فول HD 1080p تا اندازه ۶۰fps برای برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین های DSLR شرکت Pentax، به عنوان دوربین هایی کامل برای گرفتن عکس هایی در شرایط آب و هوایی سخت شناخته شده می باشند. درحالی که این دوربین ها پیشرفته هستند، نمونه های مقرون به صرفه زیادی از این نوع دوربین برای افراد مبتدی نیز وجود دارد. این یکی از مدل های دوربین عکاسی  برای همه نوع عکاسی، ازجمله ورزشی، رویداد و سرگرمی مناسب است.

اگر شما علاقه‌مند هستید که عکاسی را به‌عنوان یک سرگرمی جدی یا به‌صورت حرفه‌ای دنبال نمایید، پس دوربین‌ های DSLR مناسب شماست.



  • دوربین های بدون آینه

انواع دوربین عکاسی - انواع دوربین های عکاسی - مدل های دوربین عکاسی - بدون آینه

دوربین های بدون آینه جدیدترین نوع دوربین های حرفه ای هستند. آنها اساسا همان دوربین های DSLR بدون آینه هستند که فاقد آینه داخلی، برای انعکاس نور به درون سنسور می باشند.

یکی از ویژگی های جالب این دوربین ها، قابلیت گرفتن عکس هایی خارق العاده و باکیفیت با سرعت بیشتر شاتر و نیز ضبط ویدیوهای فول HD، که تنها دوربین های بسیار پیشرفته و گران قیمت DSLR میتوانند انجام دهند، می باشد.

دلیل اصلی انتخاب دوربین های DSLR و ترجیح دادن این دوربین ها به انواع دیگر توسط بسیاری از افراد، دسترسی این دوربین ها به مجموعه بزرگی از لنزها است. درحالی که، برای تهیه لنز ازمیان مجموعه درحال رشد لنزهای دوربین های بدون آینه، باید هزینه زیادی صرف شود.

به طور کلی، این نوع دوربین ترکیبی از دو نوع رایج دوربین های دیجیتال ،point-and-shoot به دلیل اندازه کوچک و کنترل آسان تر، و دوربین های DSLR، به دلیل لنزهای قابل تعویض و خروجی شگفت انگیز، است.


کاربرد دوربین های عکاسی بدون آینه:

دوربین های بدون آینه نیز مانند دوربین های DSLR دو نوع هستند: فول فریم و سنسور کراپ. درحال حاضر دوربین های بدون آینه فول فریم کمتر در بازار وجود دارند و در همه جا قابل استفاده هستند. 


  • دوربین های اکشن

انواع دوربین عکاسی - انواع دوربین های عکاسی - مدل های دوربین عکاسی - اکشن

دوربین‌ های اکشن ( action camera ) دوربین‌های کوچکی هستند که قابل نصب، برای عکاسی ماجراجویی و ورزشی هستند. همچنین برای عکاسانی که به دنبال قابلیت نصب دوربین، برای ایجاد نمایی منحصر به فرد در عکس‌هایشان هستند به‌کار می رود. برندهای گوپرو ( Gopro ) و سونی محبوب‌ترین دوربین‌های اکشن را به بازار ارائه می‌دهند.

در چند سال گذشته قطعا میزان رشد و محبوبیت دوربین های اکشن افزایش یافته است. دوربین های اکشن متداولی مانند GoPro می توانند در کف دست جا بگیرند، و جزء مقاوم ترین و کاربردی ترین انواع دوربین های دیجیتال می باشند که خروجی های باکیفیتی ایجاد می کنند.

دوربین‌های اکشن در درجه اول، برای ثبت ویدئو به کار می‌روند اما به شما امکان ثبت تصاویر با فاصله زمانی ( تایم لپس ) را نیز می‌دهند.

دوربین‌های اکشن از زمانی که برای نخستین بار به بازار معرفی شدند مسیری طولانی را پیموده اند و ما بر این باور نیستیم که آن‌ها یک زیرمجموعه حقیقی از دوربین به مفهوم واقعی کلمه باشند. توانایی شما برای تنظیمات دوربین بسیار محدود می‌باشد.

طیف وسیعی از لوازم جانبی این دوربین ها مانند نگهدارنده و محفظه ضدآب این امکان را به کاربر می دهند تا دوربین را روی کلاه ایمنی، دوچرخه و حتی درون (drone) نصب کنند تا بتوانند آزادانه در موقعیت های مختلف عکس و فیلم بگیرند. این ویژگی دنیای جدیدی از امکانات عکاسی را فراهم کرده است؛


کاربرد دوربین های اکشن :

 با این نوع دوربین عکس ها و ویدیوهای خارق العاده ای با زاویه باز از هر زاویه و محیطی، در زیر آب یا در بالای کوه، می توان گرفت. اگر به ماجراجویی و ورزش علاقه مند هستید و یا می خواهید عکس ها و ویدیوهایی مهیج بگیرید، دوربین های اکشن برای شما مناسب هستند.



  • دوربین های ۳۶۰ درجه

انواع دوربین عکاسی - انواع دوربین های عکاسی - مدل های دوربین عکاسی - دوربین 360 درجه

دوربین های ۳۶۰ درجه می توانند با لنزهای مخصوص خود، عکس های و فیلم های پانورامای کامل بگیرند. مانند دوربین های اکشن، بعضی از دوربین های ۳۶۰ درجه ضدآب هستند و روی بسیار از سطوح مانند بالای ماشین، کلاه ایمنی یا درون (drone) قابل نصب می باشند. درضمن، این دوربین ها می توانند عکس ها و ویدیوهای خیره کننده واقعی با ویژگی پانوراما بگیرند؛ تا جایی که می توانید خود را در دنیای واقعی مجازی غرق کنید.

این دوربین گزینه بسیار خوب برای آنهایی است که می خواهند عکس هایی جذاب و فوق العاده از سفرهای خود برای نشان دادن به دوستان و گذاشتن در شبکه های اجتماعی بگیرند. به دلیل خروجی غیرمرسوم این دوربین ها، تصاویر گرفته شده با این دوربین ها را نمی توان چاپ کرد؛ مگر اینکه آنها را به صورت یک قاب پانورامای مستطیلی برش بدهیم.

کاربرد دوربین های عکاسی 360 درجه:

اگرچه این نوع دوربین ها بیشتر برای سرگرمی طرفدارهای زیادی دارد، برای عکاسان حرفه ای، درصورتی که بخواهند عکس های دیجیتالی منحصر به فرد و جذابی از تمام زوایا از صحنه خاصی بگیرند، نیز می تواند مفید باشد.



  • دوربین های فیلمبرداری

انواع دوربین عکاسی - انواع دوربین های عکاسی - مدل های دوربین عکاسی - دوربین های فیلمبرداری

به نظر میرسد که در دنیای دیجیتال کنونی، دوربین های فیلمبرداری از مد افتاده باشند؛ اما این دوربین ها به هیچ وجه منسوخ نشده اند.

امروزه دوربین های فیلمبرداری درمقایسه با گذشته، می توانند خروجی های بسیار هنری ایجاد کنند. برای علاقه مندان به گرفتن فیلم، دوربین های کلاسیک ۳۵mm، با بدنه پیشرفته تر و قابلیت های بیشتر، هنوز در بازار فروخته می شوند.

نسل جدید به لطف تولد دوربین های فوری و لوموگرافی، که با هر کلیک شاتر، می توان عکس های وینتیج با فیلترهای سبک اینستاگرام و ویگنت ایجاد و چاپ کرد، با دوربین های فیلمبرداری آشنا شده اند. دوربین های رنج فایندر یا متری، که با آنها می توان فاصله شیء را به صورت دستی تنظیم کرد، با حفظ بدنه قدیمی و تنظیمات آنالوگ خود پیشرفت کرده اند.

دوربین های فیلمبرداری قطع متوسط (مدیوم فرمت)، قاب سطح بزرگتری ایجاد می کنند (۴ برابر بیشتر از اندازه ۳۵mm، اما کوچک تر از فرمت بزرگ) و به دلیل قابلیت ایجاد چاپ های بزرگ بدون افت کیفیت و گرفتن عکس های طبیعی (مانند دنیای واقعی که با چشمان خودمان می بینیم)  و با زاویه باز، در بین عکاسان گالری ها بسیار متداول است.


کاربرد دوربین های فیلمبرداری:

برای گرفتن عکس های دلخواه و مورد علاقه، استفاده از دوربین های فیلمبرداری معمولا کار را دشوار می کند؛ اما توانایی بی نظیر آنها در ایجاد عکس های شگفت انگیز و هنری برای گالری ها و آلبوم های عکس، افراد بسیاری را به این دوربین ها علاقه مند کرده است.



نتیجه گیری : 

در این نوشته انواع دوربین عکاسی  مختلف را  باهم بررسی کردیم و در مورد اینکه کدام یک از اینها در چه مواردی بکار می برند هم ذکر شد. حالا با توجه به این اطلاعات می توانید یکی از این انواع دوربین های عکاسی را خریداری نمایید .


شما کدام یک از این مدل های دوربین عکاسی  را دارید یا دوست دارید که داشته باشید؟ سوالی دارید؟ زیر همین نوشته سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با و دیگر کاربران بنویسید. 




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد